Právě si prohlížíte Těhotenství a fyzioterapie

Těhotenství a fyzioterapie

„Protože těhotenství klade na ženský organismus velké nároky, tak se o sebe nastávající maminky musí pečlivě starat a my jim v tom chceme pomoci.“

Tělo ženy prochází během těhotenství velkými změnami, které jsou nutné pro zdárný průběh těhotenství a vývoj a růst miminka. Kromě radování se z rostoucího miminka, tyto změny ale s sebou nesou i nepříjemné problémy, bolesti a pocity. Procesy v těle těhotné ženy mají na svědomí změny na úrovni hormonální, orgánové i pohybového aparátu.

S většinou těchto problémů Vám může fyzioterapie pomoci.

Jsou to…

• Bolesti v tříslech a podbřišku, tahání svalů břicha, bolesti hlavy, zad mezi lopatkami, oblasti kříže a kyčelních kloubů, bolesti chodidel, problémy s dýcháním, pálení žáhy.
  • Bolesti v tříslech a podbřišku, které má na svědomí rostoucí svalovina dělohy, což je jednou z prvních fyziologických změn v těhotenství.
  • Postupem těhotenství (zvětšováním prsou, rostoucího bříška a uvolňováním vazů) se mění těžiště těla a mění se biomechanické síly, které mají na svědomí zvětšení hrudní kyfózy s následným předsunem hlavy, zvětšení bederní lordózy, zvýšení celkové hypermobility a rozvolnění nožní klenby. A to vše způsobuje výše popsané bolesti pohybového aparátu, které mohou toto období ženě znepříjemnit.
  • Velký efekt má změna polohy bránice, která je hlavním nádechovým svalem a současně i velmi důležitým článkem hlubokého stabilizačního systému páteře, který kontroluje správné postavení trupu (páteře a pánve). Když je řeč o hlubokém stabilizačním systému páteře, tak nesmíme zapomenout na jednu zásadní změnu, která se během těhotenství děje a tou je rozestup přímých břišních svalů a uvolnění celé břišní stěny. To vše dohromady způsobuje pálení žáhy, problémy s dýcháním a nepříjemné tahání svalů břicha.

Všechny tyto změny a obtíže jsme schopni pomocí manuálních technik fyzioterapeutických postupů, cvičení a optimalizací pohybu a životosprávy zmírnit a v jisté míře i předejít.

Ke konci těhotenství může fyzioterapeut i pomoci s přípravou na porod, nácvikem vhodného stereotypu dechu, vědomou relaxací pánevního dna a uvolněním svaloviny pánevního dna pomocí technik dle L.Mojžíšové.

Vhodnou a dostatečnou péčí v období těhotenství si připravíte určitý náskok na období po porodu, kdy jsou pomoc a rady fyzioterapeuta také cenné, ale to už patří do jiné kapitoly.